Wat is het verschil tussen benzine en diesel? Over het algemeen is diesel goedkoper dan benzine. Dit geldt overigens voor maar voor een paar landen waaronder Nederland.
De inmiddels ouderwetse verbrandingsmotor bestaat sinds 1860 en is tot op de dag van vandaag onderhevig aan ontwikkelen. Veruit de meeste motoren draaien op diesel en benzine. De werking van benzine- en dieselmotoren is nagenoeg hetzelfde. Het is een brandstof welke wordt verbrand in de motor dat zorgt voor aandrijving. Diesel ontbrand zichzelf en bij benzine gebeurt dit doormiddel van bougies. De bougie geeft een elektrische vonk om benzine te laten ontbranden.
Het vermogen en koppel is mede afhankelijk van de gekozen brandstof. Benzine heeft meestal meer vermogen dan een diesel. Als de auto een hoge koppel heeft kan je sneller wegrijden tevens bij een laag toerental. Bij laag toerental rijdt een dieselauto met hoge koppel ook prima. Het voordeel is bij diesel dat er minder vaak geschakeld hoeft te worden hoewel de meeste diesel auto’s tegenwoordig een automaat bevat.
Dieselmotoren heeft vaak een hogere koppeling dan benzinemotor. Benzinemotor heeft daarentegen meer vermogen. Hierdoor kan je sneller optrekken maar tegenwoordig is er weinig verschil in het uiteindelijke vermogen of beter gezegd prestaties. Dieselmotoren hebben een “kick-down” waardoor er extra vermogen vrijkomt en je rap vooruit komt.
Diesel of Benzine, wat is zuiniger?
Verder zijn dieselmotoren zuiniger in gebruik waardoor leen- en leaseauto’s vrijwel altijd uit een dieselmotor bestaat. Diesel is wel slechter voor het milieu en mede hierdoor is de wegenbelasting hoger voor diesels dan benzine auto’s. Wanneer is het voordeliger om voor een dieselauto te kiezen? In de regel wanneer u meer dan 20.000/25.000 km per jaar rijdt is een diesel voordeliger en zuiniger. Gemiddelde dieselauto rijdt 1 op 18 kilometer en bij een benzineauto is dit gemiddeld 1 op 13 kilometer.
Dieselauto’s hebben meestal een grotere tank zodat u minder vaak hoeft te tanken. Het geluidsniveau van benzineauto’s zijn over het algemeen luider. Voornamelijk bij het optrekken van de auto is het goed hoorbaar dat een benzineauto meer decibels produceert. Hoewel oude dieselauto’s ook veel lawaai maken is dit de laatste 25 jaar niet meer het geval.
Dieselauto’s zijn zoals gezegd slechter voor het milieu vanwege meer fijnstof en stikstof. Hoewel de fijnstoffilters steeds beter worden is het verschil qua uitstoot ook minder. De laatste 10 jaar is er een schonere diesel op de markt, genaamd “Ad Blue”. Dit mengsel wordt gemixt met klassieke dieselbrandstof en is daardoor veel milieuvriendelijker. Bijkomend voordeel is dat Ad Blue van plantaardig restafval wordt gemaakt.