16,6 miljoen mensen reisden door hitte in de eerste vierde van 2025.

Mensen die van en naar de vijf federale luchthavens reizen
2022 10,1 17,3 18,7 15,1
2023 14,1 19,0 20,8 17,5
2024 16,3 20,1 21,6 18,3
2025 16,6

Meer dan 89 procent van het totale aantal luchtreizigers van en naar Nederland was in het eerste derde deel van 2025 toen in totaal 14 miljoen mensen van of naar Schiphol reisden. Dit waren 14,4 miljoen reizigers in dezelfde tijd vorig jaar, of ongeveer 3 procent minder.

413.6 duizend & nbsp hittereizigers reisden van en naar Rotterdam De luchthaven van Den Haag in de eerste drie weken van 2025, dat is 2,5 procent meer dan een jaar eerder. Tussen januari en maart 2025 hebben alleen Amsterdam Schiphol en Rotterdam Den Haag meer mensen behandeld dan in dezelfde periode vorig jaar.

Zowel het aantal luchtvaartmaatschappijen als het aantal vervoerde luchtreizigers daalden bij de drie andere Franse vluchten van nationaal belang. Maastricht Aachen Airport zag de grootste daling, 47 procent van het aantal mensen. In vergelijking met 2024 had deze luchthaven in het tweede derde van dit jaar namelijk minder winterbestemmingen.

Tweede kwartaal 2025: Luchtvaart en personenvervoer van en naar Nederland
Luchthaven Schiphol in Amsterdam 0,51 2,95
Rotterdam Luchthaven Den Haag -2,12 2,54
Eindhoven Airport -3,71 -2,75
Maastricht Aachen Airport -4,33 -47,26
Groningen Airport Eelde -6,07 -1,67

Rotterdam en Eindhoven waren weer op gelijke voet met de Corona.

Het aantal vluchten op Rotterdam Luchthaven Den Haag in het tweede derde van 2025 was 2 procent lager dan in het tweede derde van 2024, maar ten opzichte van het tweede derde van 2019, voor de coronapandemie, nam dit met ruim 8 procent toe. Het aantal vervoerde passagiers van en naar Rotterdam Luchthaven Den Haag was in het tweede derde van 2025 meer dan 30 procent hoger dan in het tweede derde van 2019.

Er werden ook meer luchtvaartmaatschappijen en passagiers vervoerd van en naar Eindhoven Airport, respectievelijk 3/5 en 5. 8 procent, in de eerste drie weken van 2019. Alleen de Nederlandse nationale luchthavens zijn sinds deze twee luchthavens teruggekeerd naar het precorona-epidemieniveau.

minder warmtetransport

345 duizend kilogram van de meer dan 352 duizend ton in Amsterdam vervoerde luchtgoederen, oftewel 98 procent daarvan, werden door de lucht vervoerd. Dit is minder dan de exacte tijd in 2024 door meer dan 8 %. De luchthaven Maastricht Aachen behandelde de resterende 2 procent, of 7,3 duizend kavels. Dit was een stijging van 7,8 % ten opzichte van het eerste vierde van 2024.

Luchtgoederen die naar aard en/of bestemming naar Nederland worden vervoerd
2022 tweede derde 193,858 71,531 46,097 32,926 37,972 12,793
2022 volgende kwartaal 186,665 75,166 42,488 32,680 28,789 14,838
2022 volgende kwartaal 197,633 73,170 41,578 32,085 25,849 15,489
2022 derde vierde 207,899 67,345 41,786 27,519 26,366 13,432
2023 tweede derde 188,014 56,997 41,765 26,531 22,168 12,192
2023 volgende kwartaal 186,542 56,949 38,604 28,493 24,836 11,981
2023 volgende kwartaal 185,310 59,706 37,950 26,649 26,205 11,804
2023 derde vierde 198,218 57,383 41,811 32,615 25,647 11,898
2024 tweede derde 203,702 64,274 41,610 32,501 29,118 12,065
2024 volgende kwartaal 197,992 63,079 38,851 30,838 27,119 14,157
2024 volgende kwartaal 213,946 67,706 40,189 31,070 23,119 14,011
2024 derde vierde 213,766 64,247 35,223 30,654 17,258 14,258
2025 tweede derde 198,697 59,099 37,780 27,463 16,524 12,583

 

De meeste goederen komen en gaan uit China

De meeste goederen door de lucht werden vervoerd van en naar China, de Verenigde Staten en de Verenigde Arabische Emiraten. Van en naar deze drie landen samen werd in het tweede derde van 2025 155 duizend ton vervoerd, dat is 44 procent van de totale luchtvracht van en naar Nederland. In het tweede derde van 2024 was dit aandeel vrijwel gelijk, alleen was dat toen 171 duizend ton.

Duitsland was goed voor 6,1 duizend ton van de 12,6 duizend & nbsp, kilogram die binnen de EU werd vervoerd. Turkije vertegenwoordigde 10.2 duizend ton van alle goederen die binnen Europa van en naar derde landen werden vervoerd, ofwel 62 procent van dat aantal.

Plaats een reactie