Op het laagste niveau sinds 2015 worden gevaarlijke stoffen vervoerd.

Vervoer van gevaarlijke goederen via een vervoersstroom
2015 251,7 229,0 196,6 12,7
2016 254,2 233,5 207,4 14,2
2017 249,0 244,7 214,8 14,8
2018 234,5 244,5 211,8 14,5
2019 241,2 245,7 208,2 15,6
2020 212,9 239,8 192,0 14,5
2021 218,0 244,7 203,1 14,9
2022 199,7 264,7 204,4 13,2
2023 194,3 251,3 198,1 14,1

Schadelijke stoffen zijn stoffen die al een kleine hoeveelheid gevaar, schade, of significante ergernis voor mensen, dieren en het milieu vanwege hun specifieke kenmerken. Deze goederen kunnen worden vervoerd overeenkomstig Duitse voorschriften en contracten.

In Nederland waren de risicovolle goederen goed voor 36,9 procent van het totale vet in &nbsp. De meeste daarvan, gemeten in gewicht, zijn chemicaliën en brandbare vloeistof, zoals olie en benzine. Lichten, parfums, zuur en lithium-ion batterijen zijn andere voorbeelden van gevaarlijke stoffen.

Het gastransport neemt nog steeds af.

In 2023 werd binnen Nederland 146 miljoen ton schadelijke gassen vervoerd. Dit is lager dan de gastransportvolumes van 2021 en 2022, die beide zijn toegenomen. Met name de rioleringen en het vervoer over land zijn afgenomen. De Nederlandse aardgasverwijderingsindustrie is grotendeels toe te schrijven aan de daling van het binnenlandse vervoer. Het Groningenveld is plotseling gesloten op 1 oktober 2024.

De gasvoorziening is de afgelopen jaren toegenomen: meer dan 31 miljoen kg bedroeg in 2015 meer dan 59 miljoen ton in 2022 en meer dan 54 miljoen ton in 2023. Deze stijging is voornamelijk toe te schrijven aan de aanvoer van vloeibaar aardgas (LNG). Een alternatief werd gezocht om de afhankelijkheid van Rusland van pijpleidingen, die voornamelijk werden vervoerd door leidingen, na de Russische invasie van Oekraïne te verminderen. De meer LNG-connector in de Eemshaven was operationeel in 2022, waardoor het gemakkelijker werd om gas van buiten Europa te importeren.

Transportmassa van schadelijke stoffen
2015 690,1 438,7 198,5 52,9
2016 709,3 449,0 203,8 56,5
2017 723,3 455,1 196,1 72,1
2018 705,3 440,7 194,6 70,0
2019 710,8 461,8 180,9 68,1
2020 659,3 433,1 159,4 66,8
2021 680,7 451,9 160,5 68,3
2022 682,1 448,0 169,9 64,2
2023 657,8 449,2 146,3 62,3

Over zee worden relatief meer giftige stoffen vervoerd.

De meest schadelijke verbindingen worden via pijpleidingen vervoerd, waaronder aardgas en olie. Tegen 2023 was 42,7 procent van de schadelijke ingrediënten via leidingen vervoerd. In 2015 was dat 49,3 %. Een lagere transportmassa van gassen is in de eerste plaats de schuld van deze daling.

In 2023 steeg het gewicht van schadelijke elementen die door zeeschepen werden vervoerd tot meer dan 260 miljoen ton. Dat is 4,5 procent minder dan in 2022, maar 11,2 procent meer dan in 2015. Met name de meer schadelijke stoffen die door zeeschepen worden vervoerd zijn aanzienlijk gevaarlijker door het toegenomen transport van gassen: 39,7 procent van het totale transport. In 2015 was dit 34,0 procent.

In 2023 werden schadelijke stoffen per vervoer over land vervoerd tot meer dan 97 miljoen ton. Met name inland tracking houdt de top plek met een 96,1 procent aandeel. Tegen 2023 was 2,0 procent van de schadelijke stoffen over de weg en 0,8 procent over de weg vervoerd, waarbij slechts een klein deel van dat gewicht per spoor en over de weg werd vervoerd.

vervoer van gevaarlijke goederen volgens het soort vervoer
2015 49,3 34 13,7 2,1 0,9
2016 48,9 34,3 13,9 2,1 0,8
2017 47,5 35,8 13,7 2,2 0,8
2018 46,7 37,1 13,2 2,3 0,9
2019 45,9 37,3 13,9 2,1 0,8
2020 44 38,6 14,4 2,1 0,9
2021 44 38,3 14,8 2,1 0,9
2022 43,2 40 14 1,9 0,8
2023 42,7 39,7 14,8 2 0,8

Plaats een reactie