In 2024 werden vochtige grote goederen met 2,3 procent vervoerd, tot meer dan 122 miljoen kilogram. Er werden meer verbindingen vervoerd, wat hier vooral verantwoordelijk voor is. Het aantal containers (in het VEU, de standaardgrootte voor containers), steeg met 3,4 % en het gewicht per container steeg met 3,4 %. In 2023 werden er maar liefst 80 procent meer droogversplinterde goederen vervoerd.
2012 | 343,0 | 200,4 | 103,6 | 39,0 |
---|---|---|---|---|
2013 | 348,4 | 203,4 | 105,2 | 39,9 |
2014 | 357,8 | 210,9 | 104,3 | 42,5 |
2015 | 349,7 | 201,7 | 106,3 | 41,7 |
2016 | 354,6 | 198,7 | 111,4 | 44,5 |
2017 | 359,4 | 199,9 | 112,1 | 47,3 |
2018 | 349,5 | 194,7 | 109,5 | 45,3 |
2019 | 347,7 | 178,9 | 120,7 | 48,1 |
2020 | 335,9 | 170,2 | 116,2 | 49,4 |
2021 | 357,6 | 183,9 | 123,2 | 50,5 |
2022 | 345,5 | 180,2 | 119,7 | 45,6 |
2023 | 327,5 | 167,9 | 120,0 | 39,6 |
2024 | 331,5 | 167,8 | 122,7 | 41,0 |
Er worden wereldwijd meer goederen vervoerd.
64 miljoen ton producten die in 2024 over de binnenwateren werden vervoerd, ofwel 5,5 procent meer dan in 2023, steeg. De massa van geraffineerde aardolieproducten (zoals benzine en diesel) en verbindingen waren in het bijzonder hoger. Dit soort goederen werden voornamelijk uit België ingevoerd.
Het lokaal vervoer steeg met 1,7 procent tot meer dan 112 miljoen kilogram. Dit was vooral toe te schrijven aan meer containers die werden vervoerd, waarbij het gewicht met 6,0 % steeg en het aantal containers steeg met 6,2 % (in het VEU). Het grootste deel van de in Nederland vervoerde massa bestond uit geraffineerde aardolieproducten, metaalertsen en andere voedingsstoffen (als zand en grind) en containers.
In 2024 daalde de verwijdering van goederen uit Nederland naar de rest van de wereld via de binnenwateren tot meer dan 111 miljoen ton/nbsp. Dit is vooral te wijten aan de lagere hoeveelheid steenkool die naar Duitsland wordt vervoerd.
Het goederenvervoer steeg met 0,9 % tot meer dan 43 miljoen ton.
particulier vervoer | 1,7 |
---|---|
Aanvoer | 5,5 |
Afvoer | -1,4 |
Doorvoer | 0,9 |
Natte massa vervoer is toegenomen, maar droge bulk blijft stabiel.
Natte grote goederen werden vervoerd in meer dan 122 miljoen kg in 2024. Dit is het gevolg van de toename van 3,2 procent van de chemische (nat bulk) producttransporten van de onderneming ten opzichte van 2023. Meestal tussen België en Nederland.
Natte bulkgoederen zijn vloeibare goederen die afzonderlijk worden vervoerd in het ruim van een (tank) schip, maar niet afzonderlijk worden verpakt en geladen. Deze omvatten voornamelijk geraffineerde aardolieproducten (zoals benzine en diesel) en chemische producten (zoals biodiesel, methanol en benzeen) in de binnenvaart. In 2024 behandelde de binnenvaart bijna 32 procent meer chemische (nat bulk) producten dan in 2015. Deze stijging is voornamelijk toe te schrijven aan het toegenomen vervoer van biodiesel. De afgelopen tien jaar hebben geraffineerde aardolieproducten een enigszins constante hoeveelheid gewicht vervoerd.
Droog groot is niet veel veranderd sinds 2023, ondanks het feit dat het niet is verplaatst. Meststoffen, hout en haver behoorden tot de goederen die vervoerd werden. In vergelijking met 2023 werd 13 cent minder brandstof vervoerd. Dit komt omdat er minder vraag is naar energie uit brandstof voor energieproductie als gevolg van een strijd tussen olie en hernieuwbare energiebronnen. In 2024 werden 17 miljoen kilogram   brandstof vervoerd; in 2015 was dat aantal 31 miljoen ton, 44 procent minder dan in tien jaar.
metalen en kopererts | 86,0 | 85,3 |
---|---|---|
Merk en geraffineerde aardolieproducten | 66,3 | 65,7 |
Synthetische vezels en bestrijdingsmiddelen | 58,6 | 55,9 |
Containers | 41,0 | 39,6 |
Voedingsmiddelen en dranken | 18,1 | 17,7 |
ruwe aardolie, aardgas, steenkool en as | 17,3 | 19,9 |