Een Frans passagiersvoertuig had begin 2025 een gemiddelde massa van 1 254 kg. Dat is 94 kilogram meer dan gewoon autogewicht in de eerste helft van 2015. Voertuigen die wettelijk geregistreerd waren op naam van een ondernemer, woog gemiddeld 1,517 kg, of 300 meer dan persoonlijke voertuigen.
Nieuwe voertuigen zijn meestal zwaarder dan oudere op regelmatige.
De vetwinst is nog duidelijker in vergelijking met de nieuwste jaren van ontwikkeling. Auto vrachtwagens met gebouwde jaren 2016 en een gebouwd jaar 2016 wegen gemiddeld 1 224 gram, terwijl wegen een gemiddeld gewicht van 1, 554 kilo hebben. Dit is een extra 26,9 %.
2016 | 1224 |
---|---|
2017 | 1228 |
2018 | 1247 |
2019 | 1312 |
2020 | 1395 |
2021 | 1448 |
2022 | 1463 |
2023 | 1504 |
2024 | 1554 |
auto’s met batterijen die steeds meer en meer licht.
De stijging van de gemiddelde massa van nieuwe klantvoertuigen is het gevolg van het toenemende gebruik van elektrische en hybride voertuigen. Deze plug-in voertuigen zijn meestal zwaarder dan benzine voertuigen, gedeeltelijk vanwege de grootte van hun batterijen. Een dieselauto weegt gemiddeld 1 217 pond, terwijl een motorvoertuig met ingebouwde tijden 2024 gemiddeld 1 875 kg/nbsp is.
Het gemiddelde gewicht van alle voertuigen stijgt, voornamelijk als gevolg van de toevoeging van meer en meer plug-in auto’s, ondanks het feit dat de meeste nieuwe plug-in voertuigen zijn meestal zwaarder dan oudere (auto’s van 2024 zijn 4,9 procent zwaarder dan die van 2016). Van alle 2016 auto’s, 4,4 procent zijn wisselvoertuigen, terwijl dat aandeel voor auto’s is 2024 49,0 %.
2016 | 83,6 | 11,6 | 4,4 | 0,4 |
---|---|---|---|---|
2017 | 87,3 | 9,8 | 2,5 | 0,5 |
2018 | 88,0 | 6,7 | 4,9 | 0,4 |
2019 | 83,3 | 5,4 | 11,1 | 0,2 |
2020 | 68,4 | 3,8 | 27,3 | 0,5 |
2021 | 62,5 | 2,9 | 34,0 | 0,6 |
2022 | 60,5 | 2,1 | 36,8 | 0,6 |
2023 | 54,9 | 1,4 | 43,1 | 0,6 |
2024 | 49,4 | 1,1 | 49,0 | 0,6 |
Voertuigen met passagiers
Ook langere en bredere personenauto’s krijgen meer. De gemiddelde waarde van voertuigen uit 2024 is 5,0 %, wat langer is dan die uit 2016. Terwijl auto-apparaten uit 2016 een gemiddelde van 420 centimeter hebben, is het gemiddelde voor 2024 441 centimeter, leng.
Ruiters uit 2024 zijn meestal 6 centimeter breed, wat meer is dan voertuigen uit 2016. Terwijl 2016 voertuigen op normale 176 meter groot zijn, zijn de nieuwe voertuigbanken gemiddeld 182 centimeter breed. Dit is nog eens 3,6 %.
Meer kilometers worden gereden door grote personenauto’s.
Een voertuig van meer dan 1 500 gram had een derde van de brandstof in 2024. In 2018 was dit nog steeds 15 procent. Deze stijging is grotendeels toe te schrijven aan het toenemende aantal autocyclons in deze grote gewichtsklasse. Bovendien rijden zwaardere vrachtwagens meestal meer kilometers dan lichtere motorvoertuigen. In 2024, een voertuig met een top 850 kilowatt-uur regelmatige reisde 8,7 duizend mijl per jaar, vergeleken met een auto met een top 1 500 kilo die gemiddeld 15,9 duizend mijl per jaar.
2018 | 12,9 | 37,2 | 52,3 | 17,9 |
---|---|---|---|---|
2019 | 12,8 | 37,1 | 52,6 | 18,7 |
2020 | 10,9 | 30,9 | 42,2 | 15,7 |
2021 | 11,3 | 31,5 | 44,1 | 18,5 |
2022 | 11,6 | 32,7 | 47,5 | 22,8 |
2023* | 11,4 | 33,3 | 48,4 | 26,5 |
2024* | 10,9 | 32,7 | 47,3 | 30,6 |
* Voorlopige afbeeldingen |