2013 | 2,30 | 0,88 | 0,89 | 0,14 | 0,09 |
---|---|---|---|---|---|
2014 | 2,25 | 0,85 | 0,83 | 0,13 | 0,08 |
2015 | 2,22 | 0,86 | 0,78 | 0,12 | 0,08 |
2016 | 2,25 | 0,89 | 0,74 | 0,11 | 0,07 |
2017 | 2,24 | 0,90 | 0,71 | 0,10 | 0,08 |
2018 | 2,25 | 0,90 | 0,71 | 0,09 | 0,08 |
2019 | 2,19 | 0,88 | 0,65 | 0,09 | 0,07 |
2020 | 1,81 | 0,86 | 0,58 | 0,08 | 0,05 |
2021 | 1,90 | 0,87 | 0,57 | 0,08 | 0,05 |
2022 | 2,00 | 0,89 | 0,55 | 0,07 | 0,05 |
2023 | 2,08 | 0,87 | 0,53 | 0,06 | 0,05 |
* Voorlopige afbeeldingen |
Goed zand bestaat uit vaste en vloeibare deeltjes die in de lucht blijven drijven. Gezondheid kan worden beïnvloed door grote deeltjes. De longen kunnen worden doorgedrongen door het kleinere puin, hoe verder ze gaan. Door het gebruik van banden, remblokken en straatoppervlak, uitlaatgassen en het vrijkomen van fijn stof op het wegverkeer.
In Nederland bedroeg de uitstoot van fijn stof in 2023 12,6 procent als gevolg van het wegverkeer. Dit was 11,9 procent tien jaar eerder.
De grootste reductie voor zachte bedrijfsvoertuigen
Goede puin van het wegverkeer daalde met 0,7 miljoen ton tussen 2013 en 2023. Goede stofemissies van compacte bedrijfsvoertuigen zijn met 0,4 miljoen kilogram gedaald. Dit is een daling van 40 procent ten opzichte van de voorgaande tien jaar. Deze daling was 9,6 procent voor personenauto’s.
Corona trappen voorspelde dat de route bezoekers zou worden gereden in 2020, rijden 13 procent minder kilometer dan het een jaar eerder deed. Bovendien vermindert 13 procent de stofemissies. De kilometers zijn na 2020 toegenomen. In 2023 werd 13,8 pt meer mijlen gereden dan in 2020. In 2023 was de uitstoot van fijne deeltjes 6,5 procent hoger dan in 2020, maar 7,5 procent lager dan in 2019.
De meeste deeltjesvervuiling wordt veroorzaakt door personenauto’s.
In 2023 produceerde personenauto’s de meeste emissies van het wegverkeer (57,8 %). Die keer hebben ze 2,1 miljoen ton fijn stof vrijgegeven. Gemiddeld waren de uitstoot van personenauto’s per kilometer 0.019 ounces per kilometer.
Meer deeltjes werden uitgestoten door lichte en zware voertuigen per kilometer, of 0.0227 ounces en 0,112, beide. Vans, vrachtwagens, opleggers en andere zware voertuigen worden als bedrijfsvoertuigen beschouwd. Bedrijfsvoertuigen produceren 38,9 procent van het totale fijn zand.
Personenauto’s | 57,8 |
---|---|
Grote bedrijfsvoertuigen | 24,2 |
Voorzichtige commerciële auto’s | 14,7 |
scooters en rijders | 1,7 |
Bussen | 1,4 |
* Voorlopige afbeeldingen |
De meeste goede zand per kilometer is te vinden in plug-in hybride en diesel voertuigen.
De meeste emissies van personenauto’s worden veroorzaakt door benzine (68,8 %). De meerderheid van de auto’s ook lopen op benzine, en ze gecombineerd bieden de meerderheid van de brandstof. De vervuiling door olievoertuigen is 0.018 ons per kilometer.
Diesel en plug-in hybride voertuigen produceren slechts een kleine hoeveelheid van de fijne deeltjes van personenauto’s. Ze zijn echter de grootste oorzaak van fijn probleem per kilometer, met een gewicht van 0,025 en 0,027 ounces, beide. De waterstof- en de volledige elektrische remvoeringen produceren de minste emissies (0,017) per kilometer.
Er wordt geen deeltjes vrijkomen wanneer benzine wordt verbrand in het geval van motorvoertuigen die worden aangedreven door elektriciteit of gas, maar fijne deeltjes vrijkomen als gevolg van rubber en weggebruik. Als volledig elektrische autocylons op energie rijden, geldt dit ook voor plug-in hybride voertuigcylons. Elektrische vrachtwagens wegen meestal meer dan vergelijkbare benzinevoertuigen, inclusief het vermogen. Hoe meer grote puin dat draagt en break releases, hoe zwaarder het voertuig.
Benzine | 73,7 | 68,8 |
---|---|---|
Diesel | 14,1 | 18,2 |
gas en volledig energie | 7,1 | 6,1 |
Plug-in voertuigen | 3,9 | 5,4 |
Normale olie en gas | 1,3 | 1,6 |
* Voorlopige afbeeldingen |