Goederentransport door Oost-Europese vrachtwagens sterk toegenomen

In 2023 werd voor 194 miljoen ton goederen over de weg vervoerd vanuit of naar Nederland. Iets meer dan de helft van deze goederen (53,1 procent) werd vervoerd door buitenlandse vrachtwagens. De afgelopen jaren vervoerden buitenlandse vrachtwagens steeds meer goederen. In 2023 vervoerden zij voor het vierde jaar op rij meer goederen dan Nederlandse vrachtwagens.

Vervoerd gewicht van of naar Nederland
2007 77,28 131,05
2008 78,21 127,26
2009 72,53 115,57
2010 72,70 106,44
2011 72,18 111,26
2012 72,58 106,72
2013 76,42 104,22
2014 76,57 106,63
2015 84,47 102,25
2016 93,58 100,86
2017 99,75 104,07
2018 95,45 105,81
2019 98,46 100,20
2020 103,81 99,27
2021** 104,71 102,52
2022** 101,99 93,05
2023* 103,19 91,03
* voorlopige cijfers
** nader voorlopige cijfers

Meer gewicht vervoerd door Oost-Europese vrachtwagens

De laatste jaren is er een sterke toename van het goederentransport door Oost-Europese vrachtwagens van of naar Nederland. In 2023 vervoerden zij 55,4 procent van het vervoerde gewicht (57 miljoen ton goederen), in 2007 was dat 19,4 procent (15 miljoen ton).

Buitenlandse vrachtwagens uit West-Europese landen vervoerden juist minder goederen van of naar Nederland: 46 miljoen ton, 26,1 procent minder dan in 2007. Nederlandse vrachtwagens vervoerden 91 miljoen ton goederen, 30,5 procent minder dan in 2007.

Polen grootste buitenlandse vervoerder

Van de buitenlandse vrachtwagens vervoerden Poolse vrachtwagens in 2023 de meeste goederen (30 miljoen ton) vanuit of naar Nederland. Dat is 29,1 procent van het totaal vervoerde gewicht door buitenlandse vrachtwagens. In 2007 vervoerden Poolse vrachtwagens 10,9 procent van het door buitenlandse vrachtwagens vervoerde gewicht. Ook Roemeense en Litouwse vrachtwagens vervoerden in de periode 2007-2023 meer goederen. Het aandeel door Belgische en Duitse vrachtwagens vervoerde gewicht van of naar Nederland is in deze periode gehalveerd.

Vervoerd gewicht van en naar Nederland, herkomst vrachtwagens
2007 42,5 21,5 16,5 10,9 0,9 1,3 6,3
2008 41,3 21 17,7 10,6 0,8 1,1 7,5
2009 38,1 22,4 15,7 12,4 1 1,3 9,2
2010 36,2 19,8 16,1 16,4 0,6 1,4 9,4
2011 37,2 18,4 15,1 15,1 1,2 1,9 11
2012 35,3 19,8 14,6 16 1,1 1,7 11,5
2013 32,7 18,2 15,3 16,2 1,8 2,2 13,5
2014 32,1 17,1 14,5 20,3 1,9 2,4 11,7
2015 29,3 16,5 13,9 21,9 2,8 2,6 13,1
2016 29,2 14,2 13,1 23,8 3,3 2,5 13,8
2017 27,4 15,4 12,5 25,5 4,4 3,3 11,5
2018 28 15,1 12,4 24,4 5,3 4,1 10,7
2019 25,2 12,9 13,4 27 6,2 6 9,4
2020 24,1 13 11,8 28,5 5,5 6,1 11
2021** 26 12 11,7 25,7 5,9 7,3 11,4
2022** 23,6 10,1 12,5 27,8 6,7 7,1 12,1
2023* 22 11 11,5 29,1 6,1 8,8 11,4
* voorlopige cijfers
** nader voorlopige cijfers

Oost-Europese vrachtwagens reden meer kilometers

Van alle door vrachtwagens gereden kilometers op de Nederlandse wegen in 2023, werd 14 procent afgelegd door vrachtwagens uit het buitenland. Buitenlandse vrachtwagens reden ruim 975 miljoen kilometer, 40 procent meer dan in 2013.

Vrachtwagens uit Oost-Europa reden ruim twee keer zoveel kilometers als tien jaar geleden: 552 miljoen kilometer. Hun aandeel in afgelegde buitenlandse kilometers is hiermee toegenomen van 36 procent in 2013, tot 57 procent in 2023. Poolse vrachtwagens reden de meeste kilometers (bijna 280 miljoen kilometer), gevolgd door vrachtwagens uit Duitsland (177 miljoen kilometer). Ook vrachtwagens uit Roemenië en Litouwen maakten in deze periode veel meer kilometers.

Afgelegde kilometers
2013 251,8 444,8
2014 284,2 430,2
2015 330,9 425,7
2016 396,6 435,1
2017 445,8 436,7
2018 445,9 442
2019 464,5 442,2
2020 514,1 437,2
2021 535,6 431,4
2022 536,6 441
2023* 552,1 423,2
* voorlopige cijfers

Buitenlandse vrachtwagens in Nederland relatief jong

Van alle gereden ritten van of naar Nederland door buitenlandse vrachtwagens met lading in 2023, was het voertuig bij 86,7 procent van de ritten zeven jaar of nieuwer. Bijna de helft van de Oost-Europese vrachtwagens was drie jaar of nieuwer.

In eigen land rijden vervoerders uit Europese landen juist vaak met oudere vrachtwagens. In 2023 werd in Oost-Europa bij 65,1 procent van de ritten in eigen land gebruikgemaakt van een vrachtauto van acht jaar of ouder. In Nederland reed 25,3 procent met een vrachtwagen van acht jaar of ouder.

Ritten met lading, naar leeftijd vrachtwagen, 2023*
Van en naar Nederland Nederland 82,5 17,5
Van en naar Nederland Oost-Europa 85,3 14,7
Van en naar Nederland West-Europa 88,5 11,5
In eigen land Nederland 74,7 25,3
In eigen land Oost-Europa 34,9 65,1
In eigen land West-Europa 67,5 32,5

Plaats een reactie