Wegincidenten in Amsterdam in 2024

Het meubilair toont de namen van de 2024 slachtoffers van een verkeersongeval in de Amsterdamse reisregio. De tweede tabel toont het aantal sterfgevallen tussen 2020 en 2024 in de verschillende Amsterdamse gemeenschappen, terwijl de volgende tabel het aantal sterfgevallen tussen 2020 en 2024 laat zien. Gekozen door de Amsterdamse Vervoersruimte.

Aansprakelijkheid, Verzekering & Schade, Een conceptwetsvoorstel tot schrapping van de objectieve verjaringstermijn bij asbestschade

Naar aanleiding van een Kamermotie van 12 november 2024 strekkende tot verval van de 30-jarige verjaringstermijn voor alle asbestslachtoffers formuleer ik in deze bijdrage, conform die motie, een conceptwetsvoorstel dat beoogt de objectieve verjaringstermijn van 30 jaar in asbestzaken geheel te schrappen, ook voor gevallen van vóór 1 februari 2004. De achtergrond hiervan is dat … Lees meer

Aansprakelijkheid, Verzekering & Schade, Drie arresten over gebod, causaliteit en klimaatschade

Een gebodsactie in klimaatzaken moet effectief zijn: de nakoming van het bevel moet leiden tot vermindering van de broeikasgasuitstoot. Volgens de UN Guiding Principles en andere transnationale richtlijnen moet een onderneming echter de effecten van een voorgenomen bedrijfsbeslissing op de broeikasgasuitstoot onderzoeken en dienovereenkomstig handelen. Ondernemingen moeten immers een bijdrage leveren aan het tegengaan van … Lees meer

Aansprakelijkheid, Verzekering & Schade, Kernbedingen: wel of niet contra proferentem uitleggen?

Bedingen in overeenkomsten met consumenten moeten duidelijk en begrijpelijk zijn opgesteld. Bij twijfel over de betekenis van een beding, prevaleert de voor de wederpartij gunstigste uitleg. Deze contra proferentem uitlegregel is voorgeschreven in van Richtlijn 93/132 en staat in van artikel 6:238 BW in de afdeling over algemene voorwaarden. Interessante kwestie is of de contra … Lees meer

Aansprakelijkheid, Verzekering & Schade, Hoever reikt de mededelingsplicht van de verzekeringnemer omtrent zijn strafrechtelijke verleden?

De Hoge Raad oordeelde op 7 februari 2025 over de mededelingsplicht van de verzekeringnemer bij vragen over het strafrechtelijke verleden. In deze zaak meldde een bedrijf het strafrechtelijke verleden van zijn bestuurder niet bij Nationale-Nederlanden, die daarop dekking weigerde. De rechtbank en het hof oordeelden dat de vraagstelling van de verzekeraar weliswaar onder omstandigheden tot misverstanden … Lees meer

customer cars worden steeds langer, breder, en zwaarder.

900x450 1

Een Frans passagiersvoertuig had begin 2025 een gemiddelde massa van 1 254 kg. Dat is 94 kilogram meer dan gewoon autogewicht in de eerste helft van 2015. Voertuigen die wettelijk geregistreerd waren op naam van een ondernemer, woog gemiddeld 1,517 kg, of 300 meer dan persoonlijke voertuigen. Nieuwe voertuigen zijn meestal zwaarder dan oudere op … Lees meer